SE1 draknästet, Joakim Tosteberg (joato769@student.liu.se) Affärsplan Att till ett bra pris tillhandahålla bowlingmöjligheter i kombination med mat och dryck i centrala linköping och då vara ett naturligt val när man vill ha lite kul med sina vänner och ha något gott att äta sammtidigt. Vi ska också vara en plats där många företag vill annordna kortare event och konferenser. Två huvudsakliga målgrupper har utifrån detta identifierats. Den första är vanligt folk som tillsammans med vänner eller familj vill roa sig ett tag och eventuellt även få något gott att äta och dricka i samband med det. Den andra viktiga gruppen är företag där vi vill locka dem att lägga ut endagskonferenser och andra kortare företagsevent på oss där de har möjlighet att hyra hela hallen inklusive mat och dryck. Företag kan ofta vara villiga att betala lite mer för det där lilla extra och om vi kan tillhandahålla en bra helhetsupplevelse för dem kan det bli en bra intäktskälla. Företaget kommer att drivas som ett aktiebolag då bara de löpande fasta kostnaderna för lokal, maskiner, personal med mera går upp till över en miljon kronor så ett personligt ekonomiskt ansvar är inte ett bra alternativ. Det kommer även att krävas ett antal anställda för att sköta om både själva bowlinghallen och resturangdelen vilket också gör att ett aktiebolag blir betydligt säkrare än andra alternativ. Intressenterna för företaget kommer primärt att vara ägarna och de anställda som får sin lön utbetald av det, alla som vill komma till oss och spela bowling, konkurrenter samt leverantören som företaget kommer att leasa utrustningen till bowlingbanorna ifrån. Konkurrenterna kan delas in i ett par olika grupper, först är det andra bowlinghallar som finns i stan, vilket är två stycken. Sporthallens bowling ligger ganska dåligt till och har dessutom ingen resturangverksamhet, däremot är de godkända för seriespel och är därmed populära bland bowlingföreningarna, det är dock inte den målgrupp vi riktar oss mot så vi ser inte dem som en farlig konkurrent. Sedan finns också strandgatan två som ligger något mer centralt och har en ordentlig resturangverksamhet samt arrangerar event för företag mm, de har också en större bowlinghall än CityBowl. Det kan dock innebära att den kan vara för stor för många företag vilket ger oss med en lite mindre hall en bra nish bland dessa företag. Nästa grupp är vanliga resturanger och barer vilka kommer att konkurrera med den resturangverksamhet som vi har, och då de har det som sitt primära området kommer de antagligen ha mat som är snäppet bättre. Samtidigt så erbjuder de bara mat/dryck och inte något annat runtom vilket vi kommer att göra med bowlingen. Den sista gruppen är andra ställen som erbjuder kortare konferenser och event till företag, men där har vi en fördel i och med att bowlingen kommer alla att kunna vara med på obereoende av fysiska förutsättningar, och för ett företag är det viktigt att alla i personalen ska kunna delta när de har något event. Marknadsföringsmässigt är det viktigt att vi har en bra hemsida med information som är relevant för potentiella kunder då webben nu för tiden är mångas sätt att hitta saker. För att de dessutom ska hitta till vår webbsida ska vi se till att vi syns tydligt när man söker efter bowling eller resturanger på sidor så som eniro.se och hitta.se. För att locka till oss förbipasserande ute på stan ska det utanför entrén skyltas tydligt med vad vi är och vad vi har för erbjudanden. Slutligen för att få många att se vad vi är tänker vi när vi köpt bowlinghallen ha ett stort öppningsevent som kommer att annonseras ut på förstasidan i lokaltidningar.